Miinto ser kritisk på nye EU regler for nethandel
I dag, den 13. juni 2014, træder den nye EU lovgivning for nethandel i kraft, og de nye regler vækker stor bekymring blandt etablerede E-handlere.
I dag, den 13. juni 2014, træder den nye EU lovgivning for nethandel i kraft, og de nye regler vækker stor bekymring blandt etablerede E-handlere, Dansk Erhverv samt Foreningen for Dansk Internet Handel i Danmark, der i den forgangne uge har rejst en del kritik.
Hos fashion e-commerce udbyderen Miinto, der sælger varer i samarbejde med fysiske modebutikker på fem forskellige markeder i EU, forholder man sig overordnet kritisk overfor den nye lovgivning - især i forhold til ændringerne af reglerne af fortrydelsesretten og værdifastsættelsen af tilbageleverede købte varer. Dog peger Miinto også på flere positive elementer som følge af den nye lovgivning.
- Vi kan sagtens forstå bevæggrundene for en lovgivning, der gør det endnu mere fordelagtigt for slutbrugerne at handle på nettet. Når folk har længere tid til returnering og også kan returnere et produkt, selvom det er blevet brugt, løftes online købeoplevelsen til i højere grad have flere af fordelene fra at handle offline, hvor du kan mærke produktet inden, du køber det. Vi føler, at vores koncept er stærkt ift. de nye regler, da vi sælger tøj fra 1.100 af de bedste fysiske modebutikker og har derfor mange hænder til at gennemgå returneringer, tage kontakt til kunderne, og sikre at slutbrugeren fortsat får en god oplevelse ved at handle online, udtaler Group COO Konrad Kierklo.
Hos Miinto er det muligt at handle direkte i 1.100 fysiske modebutikker i DK. Her kombinerer man butikkernes ekspertise og service den fleksibilitet og tilgængelighed, der kendetegner onlinehandel. Med de nye EU-regler for handel på nettet placeres ansvaret for varen hos køberen – også under tilbageforsendelsen til sælgeren i forb. med returnering. Køberen har lov til at prøve varen inden for 14 dage og så returnere den, men denne skal betale, hvis varen er forringet ved tilbagelevering til sælger.
Forbrugeren kan derfor reelt set tage en vare i brug inden for denne periode og så returnere den igen. Det er butikken, der skal vurdere de returnerede varer i forhold til forringet værdi, og det er netop spørgsmålet om værdifastsættelsen af mere eller mindre brugte varer, der kan skabe konflikter mellem forbrugere og onlinebutikker.
- Det som vi primært er uforstående overfor i den nye lovgivning er den manglende vejledning omkring refundering af ”brugte” varer, fx om hvor meget og hvor lidt som må refunderes. Det fremstår ikke klart, som lovgivningen ser ud nu. Vi står derfor overfor vores 1.100 fysiske samarbejdspartnere og har svært ved at rådgive om, hvordan vi skal agere overfor de nye regler. Dette kan potentielt skabe problemer for butikkerne, men i særdeleshed også for forbrugerne, fortsætter Konrad Kierklo.
Hos miinto.dk er man således allerede i fuld gang med at få produceret hangtags, som vil blive sendt til de butikker, som forbrugerne kan købe varer direkte fra via Miintos platform med en besked til forbrugerne om, at hvis de fjerner dette mærke efter køb, men beslutter sig for at returnere, så vil maksimalt 20 % af salgsprisen blive returneret. Dette bliver gjort for at hjælpe forbrugerne til at tænke sig om, inden de tager det købte tøj i brug, som de alligevel vælger at bytte.